İSLÂM
TARİHİ KISA ÖZET
İslâmiyet
Öncesi Arabistan: Arabistan'da kabile yaşantısı ve Bedevîlik vardı. Sosyal
adaletsizlik vardı. Kan davası yaygındı. Siyasî birlik yoktu. Kadının hiçbir
sosyal hakkı yoktu. Kölelik vardı. Puta tapıcılık yaygın olmasına rağmen
Musevî, Hristiyan ve Hz. ibrahim inancını devam ettirenler de vardı (Hanefî).
Kabe kutsal sayılırdı. Mekke'de özellikle edebiyat gelişmiştir.
İslâmiyetin
doğuşu: Hz. Muhammed Hicaz bölgesinde Mekke'de doğdu. Hz. Hatice ile evlendi ve
40 yaşında peygamber oldu. İlk inananlar Hz. Hatice, Hz. Ali, Hz. Ebubekir ve
azatlı kölesi Hz. Zeyd'dir. İslâmiyetin putları reddedip insanları eşit görmesi
kan davasını yasaklaması, ekonomik çıkarlarını kaybetmek istemeyenlerin
Müslümanlara baskı yapmasına neden oldu. Medinelilerin daveti üzerine Hicret
gerçekleşti (622). Göç edenlere Muhacir Medineli müslümanlara Ensar denirdi.
Hicretin
sonuçları: Medine'de İslâm devleti kuruldu. Ensarla muhacir kardeş ilân edildi.
İslâmiyet daha hızlı yayıldı. Hicret hicrî takvimin başlangıcı sayılır.
Bedir
Savaşı: 624'de Müslümanlar Mekke'de yağmalanan mallarına karşılık Mekkelilerin
kervanına saldırdılar. Sonucunda; ilk zafer olan bu savaşla Şam Ticaret
Yolu'nun kontrolü kısmen Müslümanların eline geçti. İslam savaş hukukunun
temeli atıldı.
Uhud Savaşı:
625 yılında Mekkeliler'in Bedir Sa-vaşı'nın intikamını almak istemesiyle çıktı.
Sonucunda; Mekkeliler kazandı, ama kesin sonuca ulaşılamadı. Hz. Muhammed'e
itaatin önemi anlaşıldı.
Hendek
Savaşı: 627 yılında Mekkelilerin Müslümanları tamamen yok etmek istemeleri
üzerine yapıldı. Sonucu, Müslümanlar kazandı.
En önemli
özelliği; Müslümanların son savunma savaşıdır.
Hudeybiye
Antlaşması: 628 yılında Hz. Muham-med'in hac için Mekke'ye gitmek istemesi
ancak Mekkeliler'in Müslümanlar'a izin vermemesi üzerine bu antlaşma
imzalanmıştır. Bu antlaşmaya göre;
*iki taraf
10 yıl süre ile silah kullanmayacak.
*
Mekkelilerden reşit olmayanlar, Medine'ye kabul edilmeyecek. Medine'den
Mekke'ye gidenler geri gönderilmeyecek.
*
Müslümanlar, o yıl Hac yapmayacak, gelecek yıl Mekkeliler şehri üç gün
boşaltılacak ve Müslümanlar gelip Hac vazifesini yerine getirecek.
*Arap
Kabileleri'nden isteyenler Mekke'nin, isteyenler Medine'nin himayesine
girebilecekler. Fakat her iki taraf da kabilelere askeri yardım yapmayacak.
Hayber'in
Fethi (629): Yahudilere karşı düzenlenen sefer sırasında Hayber Kalesi alınıp
Yahudiler bu bölgeden çıkarıldı. Böylece islâmiyetin yayılması hızlandı.
Mute
Savaşı (629): Savaşın en önemli özelliği; ilk Müslüman Bizans savaşı olmasıdır.
Mekke'nin
Fethi (630): Hz. Muhammed hac sırasında yaşanan zorlukları bitirmek ve Kabe'yi
putlardan arındırmak için yaptığı seferdir. Bütün Arabistan'ın fethini sağlayan
önemli bir başlangıç oldu. Mekke'nin alınmasıyla tüm halk müslüman oldu.
Tebük
Seferi (631): Hz. Muhammed, Bizans'ın Arabistan'a sefer düzenleyeceği haberini
aldıktan sonra yaptığı seferdir (Bu haber asılsız çıkmıştır.). Bu, Hz.
Muhammed'in son seferidir. Vefatı ise 632'dir.
DÖRT
HALİFE DÖNEMİ
Hz.
Ebubekir, Hz. Ömer, Hz. Osman ve Hz. Ali seçimle halife olarak geldiler. Bu
dönem İslâm Cumhuriyeti Dönemi de denir.
Hz.
Ebubekir Dönemi:
Yalancı
peygamberler ve zekât vermek istemeyenler bastırılarak Arabistan'da siyasi
birlik sağlandı. Arabistan'ın fethi tamamlanıp, Arabistan dışında ilk fetihlere
başlanmıştır. Kur'an-ı Kerim kitap haline getirilmiştir. Halife, memur ve
askerlere maaş bağlanmıştır. Bizans'la yapılan Yermük sa-vaşı'yia Suriye
kapıları aralanmıştır.
Hz. Ömer
Dönemi:
Suriye,
Filistin ve Kudüs toprakları Bizans'la yapılan Ecnadin Savaşı ile ele geçirilmiştir.
Sasa-ni Devleti ile yapılan Nihavet Savaşı ile Sasani Devletine son verilerek
İran toprakları ele geçirilmiştir. Böylece ilk kez Türkler'le Müslümanlar sınır
komşusu oldu. Hicrî takvim hazırlanıp kullanılmaya başlandı. Fethedilen ülkeler
idarî yönden büyük illere ayrıldı, ilk kez divan teşkilâtı kuruldu. İlk ordı
teşkilâtı kuruldu. Adlî teşkilât kuruldu. İkta sistem uygulamaya başladı.
Mahkemelere kadılar tayir edildi. İdare ve yargı birbirinden ayrıldı. Kuzey Af
rika'da ilk fetihler (Mısır fethedilerek) başlamıştır Doğu Anadolu'da ilk
fetihlere başlanmıştır.
Hz. Osman
Dönemi:
Türk -
Müslüman savaşları başladı, ilk İslârr donanması kuruldu, islâm tarihindeki ilk
iç karışık lıklar Mısır ve Irak'ta çıktı. Kur'an-ı Kerin çoğaltılarak
eyaletlere gönderildi. Kuzey Afrika'da ki fetihlere devam edildi Trablusgarb ve
Tunus alı narak, Hz. Osman şehit edildi.
Hz. Ali
Dönemi:
Cemel
(Deve) Olayı denilen (Hz. Aişe'nin deve si etrafında olduğu için) savaşta Hz.
Aişe ile, Sıffiı Savaşı'nda Muaviye ile savaştı, islâm tarihindek ilk
ayrılıklar ortaya çıkarken fetihler durmuştur.
EMEVÎ
DEVLETİ (661 - 750)
Devletin
kurucusu Hz. Ali döneminde Şam val; si olan Muaviye'dir. Başkenti Şam'dır. İç
karışıklık lar sona erdi. Ancak halifelik saltanata dönüştı Müslümanlar
İstanbul'u ilk kez kuşattı. İslâm dür yaşındaki kesin ayrılık 680'de Hz.
Hüseyin'in Keı bela'da şehit edilmesiyle ortaya çıktı Şii'lik oluştı Arapça
resmî dil oldu. İlk islam parası bastırıldı. İl İslam muhafız (polis) ve posta
teşkilatı kuruldu.
Kadiz
Savaşı ile Müslümanlar Tarık Bin Ziya komutasında İspanya'yı fethettiler.
Puvatya
Savaşı ile islâm Orduları yenilince Bc tı Avrupa fetihleri durdu. Şiiler'in
çalışmaları, Eme vî ailesi arasındaki geçimsizlik, Abbasîler'in çalı; maları,
Emevîler'in Arap olmayan Müslümanlar değer vermemeleri (Milliyetçilik
yapmaları) önenr memuriyetlere Emevî ailesinden olanları getirmeli ri yıkılış
nedenleridir.
ABBASİLER
DÖNEMİ
Bağdat
şehri kurulup başkent yapıldı. Eski Yı nan ve Hellen kültürleri eserleri
Arapça'ya çevrik İslam tarihinde ilk vezirlik makamı kuruldu.
Harun
Reşit Dönemi en parlak dönemidir. Türkler için Samerra şehri kuruldu. Bizans
sınırlarında Avasım ordugah şehirleri oluşturularak Bizans'a karşı önlem
alındı. Abbasîler'in hoşgörülü ve eşitlikçi siyaseti ile Türkler bu devirde
İslâmiyete girdiler.
Abbasiler'in
merkesi otoritesi zayıflayınca toprakları üzerinde küçük devletçikler oluşmuştur.
Bunlara "Tevaif-i Mülük" denir.
Bazıları:
Tolunoğulları, Akşitler (ihşitler), Fatımi-ler, Büveyhuoğulları, Samanoğulları
gibi.
Büyük
Selçuklu Sultanı Tuğrul Bey, Abbasi Halifesi Şii Büveyhoğulları'nın elinden
kurtarınca, Büyük Selçuklular yani Türkler İslam'ın koruyuculuğunu
üstlenmişlerdir.Devlete kesin olarak Moğol İlhanlılar'ın kurucusu Hülagü son
vermiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder