3 Ocak 2018 Çarşamba

Rehberliğin Tanımı Ve Amacı Ders Notu Özet

REHBERLİĞE GİRİŞ  Çağdaş eğitimin ayrılmaz bir parçası olan öğrenci kişi­lik hizmetleri incelendiğinde rehberlik hizmetlerinin bu kapsam içinde yer alan önemli bir öğrenci kişilik hizme­ti olduğu görülmektedir. Bu kapsamda rehberlik diğer hizmetlerden farlı olarak bireyin gelişmesine doğrudan, yani bireysel olarak yardıma hedefleyen bir hizmet tü­rüdür.
REHBERLİĞİN TANIMI  Biyo-psiko-sosyal bir varlık olan insanın bütün yönleriyle beraber psikolojik olarak da en iyi şekilde gelişmesi ve sağlıklı bir birey olma olması rehberlik hizmetlerine ih­tiyaç duymuş ve rehberlik hizmetleri günümüze çağdaş eğitim anlayışının vazgeçilmez bir parçası olmuştur. Bu hizmet verilen önemin artmasıyla beraber yapılan araş­tırmalar sonucu rehberliğin çeşitli tanımları yapılmıştır. Bu tanımlardan en fazla kabul görene; rehberlik, bireye kendini tanıması ve anlaması, çevresindeki olanakları fark etmesi ve doğru seçimler yaparak kendini gerçek­leştirebilmesi için verilen sistematik ve profesyonel yar­dım sürecidir. Yapılan tanımların ortak noktaları:  *        Rehberlik hizmetleri, bireyin tüm yönleriyle gelişme­sini ve çevreye uyumu sağlar. *        Rehberlik hizmetleri, sistemli olarak profesyonel kişi­ler tarafından verilir. *        Rehberlik hizmetleri bir süreçtir. *        Rehberlik bilimsel temelle dayanır. *        Hizmetlerinin merkezinde birey vardır.  REHBERLİĞİN AMACI  Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin asıl ama­cı öğrencilerin kendini gerçekleştirmelerine yardım etmektir. İnsancıl kuramın öncülerinden olan Maslow'a ait olan bu kavram "tam kapasite ile fonksiyonda bu­lunabilme" olarak tanımlanmaktadır. Başka bir ifade ile kendini gerçekleştirme, bireyin tüm yönleri ile kendisin­de var olan potansiyellerin farkında olması ve bunları en verimli biçimde kullanabilmesini ifade eder. Bu nedenle kendini gerçekleştirmenin:
Birinci basamağı: Kendini tanıma (potansiyellerinin farkında olma, ken­dini anlama ve değerlendirme), İkinci basamağı: Çevreyi tanıma (çevresindeki olanakların farkında olma) Üçüncü basamağı: Uygun çevresel koşullarda potansiyellerini kullanabil­medir.  Bu asıl amaca ulaşmaya yönelik olarak rehberlik hiz­metlerinin amaçları şu şekilde sıralanabilir:
*        Bireyin kendini tanımasına ve anlamasına yardımcı olma *        Bireyin problemlerini çözmesine yardımcı olma *        Bireyin çevresine uyum sağlayabilmesine yardımcı olma *        Bireyin potansiyellerini en üst düzeyde geliştirmesine yardımcı olma  Kendini gerçekleştirme, Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşi­sinin en üst basamağında yer alır. Maslow'a göre her birey bu ihtiyacının karşılanmasına yönelik bir güdü ile dünyaya gelir ve uygun koşullar sağlandığında kendini gerçekleştirebilir. Bununla birlikte kendini gerçekleştir­me ancak yetişkinlikte ulaşılabilecek bir basamaktır; ancak çocukluktan itibaren bireyin ihtiyaçlarının karşılanması ve gelecekte kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yardımcı olmak gerekmektedir. Maslow'un ihtiyaçlar piramidi hiyerarşik bir düzen içeri­sinde sıralanmıştır. Yani bir üst basamağa geçebilmenin koşulu alt basamaktaki ihtiyacın karşılanmasıdır. Alt dü­zeydeki ihtiyaçlar belirli bir düzeyde doyuma ulaşınca, birey üst düzeydeki ihtiyacının karşılanması için hazır hale gelir. En son basamakta yer alan kendini gerçekleş­tirme, yaşam boyu devam eden bir süreci ifade eder.  Kendini gerçekleştirmiş bir bireyin alt basamaklardaki tüm ihtiyaçları karşılanmıştır ve bu birey psikolojik açı­dan sağlıklı, çağdaş insanda bulunması gereken özel­likleri taşır. Kendini gerçekleştirmiş bireyin özelliklerin­den bazıları:  *        Kendini, diğerlerini ve çevresini olduğu gibi kabul eder. *        Gerçekçidir. *        Daha derin kişiler arası ilişkiler kurabilir. *        Yaşamdan doyum alır. *        Özerk bir yapısı vardır, çevresinden bağımsız hare­ket edebilir. *        Yaratıcıdır. *        Sıklıkla doruk yaşantılar geçirir. *        Demokratik bir kişilik yapısına sahiptir. *        Kendiliğinden, doğal (spontan) davranır. *        Kendisinin dışında kalan sorunlarla da ilgilenir. *        Amaçlar ve araçlar arasındaki farkı bilir. *        Yalnız kalabilme gücüne sahiptir. *        İnsanlarla birlikte olmaktan hoşlanır; ancak toplumsal kalıplara karşı sorgulayıcıdır. *        İnsanlara yardımcı olmaktan zevk alır. *        Düşmanca olmayan bir mizah anlayışına sahiptir.  Örnek Soru: (2006-KPSS)  Bireyi çok yönlü olarak geliştirmeye dayanan psiko­lojik danışma ve rehberlik sürecinin öğrenci açısın­dan anlamı aşağıdakilerden hangisi olabilir?  A)    Çevresiyle iş birliği kurma B)    Toplumun beklentilerine cevap verme C)    Kendini anlama ve değerlendirme D)    Hedefleri yükseltme E)    Kişisel sınırlarını zorlama
Örnek Soru: (2008-KPSS)  Aşağıdakilerden hangisi kendini gerçekleştirme sü­recinde olan bir bireyin sahip olması gereken özel­likler arasında yer almaz?A)    Ceyhun 'un güçlü olduğu yönleri kadar zayıf olduğu yönlerini de kabul etmesi B)    Barış’ın olayları değerlendirirken kendi deneyimlerini ön plana alması C)    Deniz'in kendisi ve başkaları hakkında olumlu dü­şüncelerinin olması D)    Zehra'nın kendisini gerçekçi bir gözle anlamaya ça­lışması E)    Meriç’in kendine ve çevresindekilere karşı bir mi­zah anlayışına sahip olması  Örnek Soru: (2008-KPSS)
Biyoloji uzmanı Pınar Hanım 38 yaşındadır. Bulundu­ğu tıp fakültesinde oldukça üretken bir öğretim elemanı olarak bilinen Pınar Hanım, "Emekli olduğumda alanı­ma önemli katkılar yapmış biri olarak hatırlanmak istiyo­rum. " demektedir.  Pınar Hanım, bu ifadesiyle aşağıdaki ihtiyaçlardan hangisine öncelik vermektedir?  A)    Saygı - saygınlık B)    Kendini gerçekleştirme C)    Güvenlik D)    Bilme - anlama E)    Ait olma - sevgi
Örnek Soru: (2001-KMS)  Aşağıdakilerden hangisi rehberliğin temel amacını açıklar?  A)    Bireyin sorunlarını belirlemek B)    Bireye ne yapması gerektiğini söylemek C)    Bireyin çeşitli özellikleri hakkında bilgi toplamak D)    Bireyin, kendisini tanımasına ve çevresindeki ola­nakları fark etmesine yardımcı olmak E)    Bireyin ihtiyaçlarını belirleyip okulun yakın çevresi­ni buna göre düzenlemek   Kpss Rehber

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder